Simona Maierean, prima femeie-pilot de supersonic din România!

În urmă cu zece ani, toată lumea urmărea îndeaproape o premieră naţională: prima femeie pilot care făcea trecerea pe avionul supersonic MIG-21 LanceR. Însă, Simona Maierean considera că îşi făcea doar treaba. Cât despre faptul că este femeie... "În momentul în care eşti în uniformă, nu mai contează dacă eşti fată sau băiat. Nu trebuie să te mai aştepţi să îţi deschidă cineva uşa, să-ţi ofere scaunul... nu poţi să spui <<Respectă-mă că sunt fată!>>, în momentul în care eşti bun în ceea ce faci, respectul vine de la sine! Ca orice copil, când eram mică şi vedeam avioane, îmi doream să ajung acolo sus. Destinul m-a adus fix aici, unde visam. În 2003 am intrat în Academia Forţelor Aeriene, iar în 2004 am zburat prima dată, pe Yak-52 la Bobocu. După doi ani, am trecut apoi pe IAR 99, pe care am zburat trei ani. În 2008 am început cursul teoretic, iar în 2009, pe 13 martie, am zburat pentru prima dată în dubla comanda cu MiG-ul la Bacău. Până acum am 180 ore la activ, din care 56 pe MiG. În martie 2012 am renunţat la MiG şi m-am mutat la Spartan".
Timp de trei ani, Simona se află într-o misiune în Ungaria, pentru a se alătura Forţelor Aeriene NATO şi se instruieşte pentru zborul pe C17 Globemaster, o aeronavă de transport tactic, folosită pentru "mutări strategice" de trupe, armament şi provizii oriunde în lume. "Mi se pare o oportunitate extraordinară să poţi învăţa câte ceva de la piloţi din 12 ţări diferite. Zbor pe diferite continente, în echipaj multinaţional, cu oameni cu mii de ore de zbor prin diferite colţuri ale lumii. Experienţa pe care o adun acum este unică şi sunt extrem de recunoscătoare pentru acest lucru".
Pentru viitor, Simona îşi doreşte să devină pilot comandant. "Lumea e în continuă mişcare şi transformare, trebuie să ţin pasul cu asta, nu pot să traiesc doar din amintiri. Să fii pilot comandant este un pas firesc în evoluţia ta ca pilot. Durata este relativă şi depinde de foarte mulţi factori. Pilotul comandant este cel care poartă răspunderea desfăşurării misiunii. El trebuie să ştie ce se întâmplă în orice moment şi este cel care coordonează echipajul şi misiunea. Şi un alt lucru extrem de important, în opinia mea: pilotul comandant este cel care dă tonul! De atitudinea lui, de abilitatea lui de a comunica, de siguranţa pe care o creează şi o împărtăşeşte depinde modul în care decurge întreaga misiune. Contează mult să ai un echipaj închegat, care să tragă în aceeaşi direcţie şi, la sfârşitul misiunii, deşi toată lumea e obosită, să fie şi mulţumită şi să aştepte următoarea misiune în care să te aibă comandant. Decizia finală este a comandantului, dar nu ar putea să o pună în aplicare fără susţinerea şi munca oamenilor din echipaj şi a celor de la sol care îţi oferă datele necesare ca misiunea să se desfăşoare în siguranţă, în primul rând, şi în al doilea rând, aşa cum a fost planificată. Aşadar, un bun pilot comandant ştie să lucreze si cu oamenii, nu ştie doar să zboare un avion!
Cel mai mult îmi place când termin zborul, parchez avionul şi opresc motoarele. Cu fiecare zbor, simţi că ai mai evoluat cu un pas. Doar după ce ai aterizat realizezi asta, acolo sus eşti prea preocupat să-ţi iasă lucrurile cât mai bine, nu ai timp să visezi la una sau la alta. Pentru mine, a face o meserie din ceva, înseamnă nu numai să te simţi omul potrivit la locul potrivit, ci şi să clădeşti şi şlefuieşti mereu în direcţia respectivă şi să fii în măsură să împărtăşeşti din asta. Asta cere conştientizare în fiecare moment. Le stimez şi le apreciez pe fetele din promoţia '89, primele femei primite în aviaţia militară. Ele se întâlneau în mod regulat şi, la un moment dat, m-au invitat şi pe mine la întâlnirea lor. Am vorbit, am schimbat impresii, ele au fost un model şi o motivaţie pentru mine ca să continui pe drumul început şi să nu mă las, oricât de greu mi-a fost în unele momente. În viitor, vreau să mai parcurg câteva etape pentru a ajunge copilot. Vreau să fiu un bun copilot, să nu se gândească comandantul: <<Aoleu, iar zbor cu Maierean!>>. Vreau ca atunci când stă în stânga mea să fie relaxat!"

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It