Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
vineri 29 martie 2024 08:16

ADI SERVSAL, bilanţ 2018 şi obiective 2019 (P)

Începând cu anul 2019, conform O.U.G. 74/2018, aprobată prin Legea 31/2019, se vor aplica tarife diferenţiate pe fiecare flux de deşeu colectat (rezidual, biodegradabil, hârtie/carton, plastic/metal şi sticlă). Toate autorităţile locale (primăriile) vor plăti de acum înainte un tarif unic/tonă, iar diferenţele de cost/persoană pot fi generate de la o localitate la alta, în funcţie de cantităţile colectate şi de modul de operare (individual sau la platformă). Este posibilă echilibrarea costurilor dacă reducem cantitatea de deşeuri generată prin selectare la sursă, şi anume:
- Devierea deşeurilor biodegradabile (legume/fructe stricate, deşeuri verzi, pământoase) în compostoare individuale sau în propria gospodărie, în special în mediul rural.
- Separarea deşeurilor reciclabile în sacii puşi la dispoziţie de operator sau ADI.
- Interzicerea depozitării în recipienţii de colectare (pubele, containere) a gunoiului de grajd, animale moarte, cenuşă, resturi din amenajări şi construcţii etc.
Potrivit actualelor prevederi legale, noile tarife aplicabile pentru deşeurile ridicate de către operator din UAT-uri sunt: tarif/tonă - reziduale, contractare directă - 334,45 + 30 ec + TVA = 433,7 lei; tarif/tonă - reziduale, taxă la primărie, colectare/gospodărie - 299,16 + 30 ec + TVA = 391,7 lei; tarif/tonă - reziduale, taxă la primărie, colectare la platformă - 273,95 + 30 ec + TVA = 361,7 lei; tarif /tonă - biodegradabile, taxă plătită la primărie - 257,63 + TVA = 306,58 lei.
Conform normei de generare/persoană din Planul Naţional de Gestionare a Deşeurilor (PNGD), la tarifele actuale, cu toate cheltuielile incluse (colectare, transport, tratare, sortare, amortizmente, rambursări credite), trebuie să avem următoarele costuri pe persoană: Qgen./rural este de 0,13 tone/an x 391 lei/tonă = 50,88 lei/an => 4,24 lei pers./lună - taxă la primărie; Qgen./rural este de 0,13 tone/an x 433,7 lei/tonă = 56,38 lei/an => 4,7 lei pers./lună - tarif la operator; Qgen/urban este de 0,241 tone/an x 433,7 lei = 94,40/12 luni => 7,87 lei/lună/pers.; Qgen/urban este de 0,241 tone/an x 433,7 lei = 104,52/12 luni => 8,71 lei/lună/pers. - tarif la operator.
Din considerente economice, în favoarea cetăţeanului, susţinem taxa plătită la UAT, şi nu tariful plătit la operator. Exemplu: o comunitate de 3.000 locuitori din mediul rural plăteşte cu peste 16.000 lei/mai mult decât o comunitate care plăteşte serviciul prin taxe şi impozite. În mediul urban, la o comunitate de 10.000 locuitori, în situaţia tarifului plătit la operator, costul este mai mare cu peste 100.000 lei/an!

De ce a fost nevoie de un Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Argeş?

Deja 37 de judeţe din ţară şi-au asumat astfel de proiecte considerând că, în comun, autorităţile locale îşi pot rezolva mai uşor şi mai ieftin problema gestionării deşeurilor şi respectarea obligaţiilor de mediu care le revin prin legislaţia naţională şi Directivele Europene. De asemenea, fondurile europene pentru investiţii nu se puteau accesa decât în formula de asociere, la nivelul unui judeţ.
Iată ce a presupus proiectul în Argeş:
# Închiderea gropilor de gunoi şi relocarea deşeurilor acumulate în diferite zone rurale şi urbane (gropi comunale - peste 400.000 mc), pentru rezolvarea problemei poluării mediului.
# Crearea unei infrastructuri de colectare, transport, tratare şi depozitare controlată a deşeurilor municipale (depozitul ecologic de la Albota/Piteşti, cu toate facilităţile sale), staţii de transfer cu instalaţii de compostare la Câmpulung, Costeşti şi Curtea de Argeş.
# Delegarea serviciilor de gestionare a depozitului şi colectarea/transportul deşeurilor prin licitaţie publică pentru cele 6 loturi.
Obiectivele asumate de către UAT-uri prin Memorandumul de Finanţare pentru implementarea operaţională a proiectului sunt:
# Acoperirea 100% cu servicii de colectare şi transport.
# Selectare la sursă şi colectare separată pentru cel puţin 4 fracţii.
# Dezvoltarea în comun a infrastructurii de colectare/tratare a deşeurilor.
# Creşterea calităţii vieţii prin îmbunătăţirea factorilor de mediu ca urmare a gestionării corecte a deşeurilor municipale.
# Asigurarea echilibrului contractual, precum şi acoperirea costurilor de cofinanţare (6.125.000 euro+dobânzi aferente).
Obligaţiile de deviere de la depozitare, precum şi penalităţile ce trebuie plătite de UAT-uri dacă ţintele nu sunt atinse, sunt în creştere, iar CE a stabilit prin "pachetul de economie circulară" penalităţi suplimentare pentru statele membre, în special pentru reciclarea deşeurilor din plastic. Deşeurile municipale colectate în 2018, la nivelul judeţului Argeş, au cântărit 136.401,65 tone. Tot în 2018, au fost valorificate 2.797,90 tone de deşeuri reciclabile, prin operatorii de salubritate, iar 12.059,02 tone prin agenţi economici autorizaţi. Alte 4.721,84 tone de deşeuri selectate au fost valorificate energetic. Alte cifre: biodeşeuri compostate - 20.877,87 tone; deşeuri din construcţii - 6.512,47; deşeuri electrice şi electrocasnice - 9,994 tone. În total, au fost 40.456,63 tone de deşeuri deviate de la depozitare prin reciclare, valorificare energetică, compostare şi concasare.

Obiective ADI Servsal Argeş pentru anul 2019:

# Implementarea sistemului "Plăteşte pentru cât arunci!" - L 31/2019.
# Schimbarea sistemului de colectare de la platformă la individual (pubelă) pentru UAT-urile din etapa I.
# Atingerea obiectivului de deviere de la depozitare, adică 45% pentru 2019 şi 70% pentru deşeurile din construcţii.
# Menţinerea echilibrului contractual şi rambursarea ratelor către BERD.
# Finalizarea investiţiei de la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor Piteşti-Albota (Hală tratare mecanică).
# Pregătirea caietelor de sarcini pentru licitaţie serviciilor de colectare zona Piteşti (nord şi sud), Mioveni-Topoloveni şi Câmpulung.

Concluzii

Creşterea obligaţiilor şi a costurilor de operare este o certitudine, urmare a modificărilor legislative şi a penalităţilor impuse de către A.F.M., dar pot fi la o valoare mai redusă dacă dezvoltăm o infrastructură de tratare mecanico-biologică a deşeurilor reziduale, unde costurile sunt generate de tratare şi amortizare echipamente, şi doar o cantitate de sub 20% rezidual ajunge la depozitare. Prin urmare, depinde de fiecare dintre noi dacă rămânem în zona de suportabilitate a acestui cost sau vom umple visteria Administraţiei Fondului pentru Mediu cu penalităţi pentru cantităţi pe care le putem gestiona diferit, responsabil de la beneficiarul serviciului (cetăţean, agent economic) până la instalaţiile de tratare mecanică şi biologică.

Gabriel Moiceanu, director executiv ADI SERVSAL Argeş

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 10 lei, pe trei luni 28 de lei, pe șase luni 54 de lei, iar pe un an 100 de lei.