Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
vineri 19 aprilie 2024 05:34

Conform testelor PISA 2018, aproape jumătate din elevii români sunt analfabeţi funcţional!

PISA - Programme for International Student Assessment (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor) este o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună de către ţările participante şi iniţiată de către Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD). Testările PISA sunt destinate copiilor de 15 ani şi acoperă trei domenii principale: Citire/Lectură, Matematică şi Ştiinţe. În urma procesării şi interpretării rezultatelor din testarea principală, se realizează un profil de bază al cunoştinţelor şi deprinderilor elevilor testaţi. Informaţiile (indicatori contextuali referitori la relaţia dintre rezultatele elevilor şi caracteristicile şcolii lor, precum şi indicatori ai tendinţei, ilustrând modul în care se schimbă rezultatele/performanţele elevilor de-a lungul timpului) vor fi puse la dispoziţia factorilor de decizie şi a opiniei publice. Aceste domenii sunt investigate în termenii stăpânirii cunoştinţelor şi deprinderilor de bază, necesare în viaţa adultă, pentru educaţia permanentă, pentru piaţa muncii etc., şi nu din perspectiva stăpânirii curriculei şcolare. Evaluarea competenţelor trans-curriculare este o parte integrată a PISA.

Avem cele mai slabe rezultate din ultimii 9 ani...

Încă din 2001, şi România participă la acest program, iar în cadrul celei de-a doua etape de testare, din februarie 2002, au fost evaluaţi aproximativ 5.000 de elevi. La testările PISA din 2012, România a înregistrat o medie de 445 de puncte, situându-se sub media OECD de 494 şi pe locul 45 din 65 de ţări participante. Din păcate, rezultatele din 2018 arată faptul că elevii români obţin rezultate tot mai slabe la testele PISA. Scorul de anul trecut e în scădere faţă de cele din 2012 şi 2015 la toate cele trei domenii examinate - "Citire", "Matematică" şi "Ştiinţe", în timp ce procentul de analfabetism funcţional este de 44%. Rezultatele PISA 2018 la "Citire" arată că România a obţinut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte faţă de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puţin decât la PISA 2012 şi cu 4 puncte peste ce a reuşit la PISA 2009. La "Matematică", rezultatele PISA 2018 înregistrează cea mai mare scădere faţă de testarea anterioară. România a pierdut 14 puncte faţă de PISA 2015 şi 15 faţă de PISA 2012. Rezultatele PISA 2018 pentru "Ştiinţe" sunt şi ele mai slabe, diferenţa faţă de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar faţă de 2012 -de 12 puncte.

Analfabetismul funcţional, în continuă creştere!

Procentul de analfabetism funcţional a urcat de la 39%, în 2015 la 44%, în 2018. La nivelul OCDE, media de elevi care au atins nivelul 2 la citire, adică cei care au competenţe de baza şi pot face legătură dintre informaţiile pe care le au şi aspecte din viaţă, este de 77%, în timp ce în România, raportul arată că doar 59% dintre elevi au atins nivelul 2 la acest capitol. În consecinţă, nivelul de analfabetism funcţional la testele de citire este de 41% şi reflectă procentul de elevi care citesc un text, dar nu pot înţelege sau explica despre ce este vorba în el. Testele de Matematică prezintă o situaţie şi mai gravă: 47% dintre elevi noştri nu ating nivelul 2 de dificultate! Conform raportului, aceştia nu s-au descurcat atunci când au fost puşi să compare distanţa a două rute alternative ori să convertească preţuri din lei în altă monedă. Ştiinţele marchează o creştere până la 44% a proporţiei celor care nu pot realiza corelaţii elementare în acest domeniu. Cu alte cuvinte, aproape 44% dintre elevii români nu pot oferi explicaţii posibile în situaţii familiare şi nu pot formula concluzii simple în acest domeniu...
Testele PISA 2018 au fost împărţite pe şase niveluri de competenţe: nivelul 1 - cel mai slab şi nivelul 6 - cel mai ridicat. La capitolul "Citire", media OECD de elevi care ating nivelul 5 sau 6 este de 9%, în timp ce în România este de 1%. Testele PISA 2018 au implicat examinarea a aproximativ 600.000 de elevi din 79 de ţări membre OCDE sau partenere. Din România au participat aproximativ 5.000 de elevi din 170 de şcoli, aceştia susţinând teste la capitolul "Lectură, Matematică şi Ştiinţe". Un al patrulea capitol - cel al competenţelor globale, prin care se urmăreşte capacitatea elevilor de a analiza probleme globale şi de a avea relaţii cu persoane din alte culturi - încă nu a fost inclus în testarea subiecţilor români.

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 10 lei, pe trei luni 28 de lei, pe șase luni 54 de lei, iar pe un an 100 de lei.