Dănuţ Bica, deputat PNL: "Finanţarea europeană pentru tronsonul Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1 este aproape pierdută!" 

 Deputatul PNL de Argeş Dănuţ Bica acuză în termeni foarte duri incompetenţa şi reaua-voinţă dovedite de miniştrii din Guvernele PSD-ALDE în privinţa realizării celei mai aşteptate autostrăzi din România, Piteşti-Sibiu, parte importantă a Coridorului IV Pan-European, deoarece proiectul bate pasul pe loc de ani de zile, iar studiile de fezabilitate care au fost elaborate nu respectă normativele europene referitoare la calitatea lucrărilor şi protecţia mediului: "Au trecut deja 80 de ani de când inginerul Mihail Manolescu a prezentat primul proiect ingineresc bine documentat şi profesionist elaborat, prin care demonstra necesitatea construirii unui drum modern, de mare viteză, care să traverseze Carpaţii de la Piteşti către Sibiu, să aducă Muntenia mai aproape de fluxurile comerciale din Transilvania şi, implicit, să lege România de Europa Occidentală. Oricine va compara planurile inginerului Manolescu din 1938 cu studiile elaborate de IPTANA (Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale şi Aeriene) în anii '60, dar şi cu Master Planul General de Transport al României, document strategic aprobat de Guvern în luna septembrie 2016, va avea o adevărată revelaţie, constatând că nu există decât mici deosebiri, nu de fond, nu de traseu, ci de detaliu, dar şi acelea nerelevante, între variantele propuse prin respectivele documente pentru realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1.

Din păcate, se pare că vor mai trece încă mulţi ani până când cea mai aşteptată autostradă din ţara noastră va fi construită. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că România a avut parte în ultimii ani de miniştri ai Transporturilor care s-au întrecut în incompetenţă şi rea-voinţă, care au promis marea cu sarea, iar până astăzi nici măcar studiile de fezabilitate nu au reuşit să le finalizeze.

În cadrul Guvernului Dragnea 3 ne-am pricopsit cu un ministru al Transporturilor care se străduieşte să îi întreacă pe toţi predecesorii săi în nepricepere şi aroganţă. La început de mandat se ţinea de glume proaste şi răspundea zeflemitor la întrebarea unui jurnalist, afirmând că <<lucrările de infrastructură se vor termina... atunci când se vor finaliza!>> Tot domnia sa spunea că nu se va deranja să meargă pe şantiere ca să verifice stadiul lucrărilor, deoarece un minut din programul unui ministru este mult prea valoros pentru a fi pierdut pe teren. Zilele trecute, crezând că ne dă o veste bună, declara că vom vedea primele utilaje lucrând pe şantierul Autostrăzii Piteşti-Sibiu undeva prin anul 2020, adică peste vreo 2 ani. Cu astfel de înfăptuiri <<măreţe>>, sunt ferm convins că domnul Lucian Şova nu va avea nici cea mai mică şansă de a mai fi ministru prea mult timp, iar Guvernul din care face parte va reprezenta în anul 2020 doar o pagină de tristă amintire din istoria recentă a României.

În ceea ce priveşte realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1, m-aş fi aşteptat ca actualul ministru al Transporturilor, odată instalat în funcţie, să clarifice de urgenţă problema studiilor de fezabilitate, încă neterminate, deşi au fost plătite regeşte, cu mormane de bani, în mai multe rânduri. În luna august a anului 2017, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate, deoarece firmele câştigătoare nu furnizaseră studiile de fezabilitate decât pentru loturile 1 şi 5, loturi de capete, care au fost cel mai simplu de executat. Pentru loturile 2, 3 şi 4, preşedintele CNAIR a declarat că studiile vor fi elaborate chiar de companie, având ca suport vechile documentaţii întocmite de IPTANA, numai că el pare a nu şti că acest institut nu lucra la acea vreme în concordanţă cu rigorile tehnice actuale, ci la alte standarde, care astăzi nu mai sunt conforme. În acest context, se poate înţelege că Ministerul Transporturilor şi CNAIR nu au luat în consideraţie observaţiile formulate de către consultantul JASPERS, organism ce reprezintă Comisia Europeană, BEI şi BERD, care a semnalat că vechile studii nu sunt bune, având deficienţe majore, din cauza forajelor geotehnice necorespunzătoare şi insuficiente, cum nu au ţinut cont nici de avertismentul doamnei comisar european Corina Creţu referitor la necesitatea obţinerii, anterior lansării procedurii de licitaţie pentru loturile 1 şi 5, a acordului de mediu.

Această atitudine s-ar putea să determine Comisia Europeană să sisteze finanţarea proiectului. Dar credeţi că îi pasă domnului ministru Lucian Şova de această situaţie, sau de faptul că lucrările de infrastructură rutieră realizate în România sunt cele mai scumpe din Uniunea Europeană, cele mai proaste calitativ, motiv pentru care unele tronsoane de autostradă se închid la scurt timp după ce se taie panglica inaugurală? Nu-i pasă, atâta vreme cât de curând l-a numit în funcţia de director al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere pe Narcis Neaga, <<expertul>> în construirea de autostrăzi cu denivelări şi crăpături."

Deputatul Dănuţ Bica avertizează asupra faptului că, din cauza incompetenţei miniştrilor Transporturilor din ultimii ani, finanţarea europeană pentru realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1 este pe jumătate pierdută: "Noi, românii, avem multe zicale populare înţelepte, dintre care aceea care spune că <<gura păcătosului adevăr grăieşte>> i se potriveşte perfect actualului ministru al Transporturilor, Lucian Şova. Fără a sta prea mult pe gânduri, acesta a promis că lucrările de execuţie la tronsonul Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1 vor începe probabil în anul 2020. Oare să fi uitat că acest obiectiv de investiţii beneficiază de finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) şi 2020 este ultimul an al perioadei de programare 2014-2020? Iar dacă domnul ministru chiar s-ar ţine de cuvânt şi lucrările ar demara în anul 2020, când s-ar finaliza acestea şi cum s-ar mai putea încadra în perioada respectivă pentru a se conforma condiţiilor de finanţare? Luând ca exemplu realizarea lotului 4, pentru care proiectarea va dura 16 luni, iar execuţia 44 de luni, chiar dacă am presupune că lucrările vor începe în anul 2020, acestea s-ar termina prin anul 2025, dacă nu vor interveni şi amânările, care la noi aproape că reprezintă o regulă. Perioada de finalizare de 60 de luni va excede în acest caz termenului maxim până la care se pot utiliza fondurile europene din actualul exerciţiu financiar, care ar putea fi 31 decembrie 2023, în condiţiile în care vom beneficia de extinderea perioadei conform regulii n+3 de utilizare a fondurilor europene. Se demonstrează astfel că termenul de finalizare asumat de CNAIR pentru întreaga investiţie, anul 2021, este imposibil de respectat şi, cu 5 ani înainte, am ajuns să ştim deja că vom pierde fondurile europene destinate construcţiei acestei autostrăzi!

În aceste condiţii, mai are dreptul moral acest Guvern să gestioneze destinele românilor, chiar şi o singură zi? Numai pentru eşecul construirii Autostrăzii Piteşti-Sibiu, Guvernul Dăncilă ar trebui demis de urgenţă. Dar nu trebuie să uităm că toate guvernele lui Liviu Dragnea au eşuat lamentabil, inclusiv în domeniul investiţiilor publice.

Pentru viitoarea guvernare PNL, aşa cum a declarat zilele trecute, la Piteşti, preşedintele Ludovic Orban, realizarea tronsonului Piteşti-Sibiu al Autostrăzii A1 va reprezenta prioritatea zero din domeniul infrastructurii de transport. Noi, liberalii, ştim cât de dificil şi păgubos este pentru Automobile Dacia S.A., dar şi pentru alte societăţi comerciale din sudul României, faptul că de la Piteşti la Sibiu, pe o distanţă de 155 km, produsele lor să fie transportate cu o viteză medie de sub 40 km/h. Din păcate, la fel de neperformant este şi transportul pe calea ferată.

În concluzie, pentru ca în România să poată fi relansată realizarea investiţiilor în infrastructura mare şi în mod special în cea de transport, este absolut necesar ca actuala coaliţie PSD-ALDE, care şi-a dovedit pe deplin incompetenţa, să părăsească guvernarea."

Biroul parlamentar al deputatului PNL Dănuţ Bica

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!