Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
miercuri 20 octombrie 2021 16:56

Tabiet Cultural - 2 Septembrie 2021

Cum a evadat Prințul „Bâzu” din România comunistă?

 

Constantin „Bâzu” Cantacuzino a fost unul dintre piloții de elită din cel de-al Doilea Război Mondial. Faimos, dar puțini știu cât de dedicat era în tot ceea ce făcea, indiferent că era vorba despre un banal concurs de acrobație sau despre o misiune de luptă. Iar descendenţa sa îl recomanda ca pe un om destoinic şi cu mult curaj. Născut la 11 noiembrie 1905, la Bucureşti, „Bâzu” Cantacuzino a fost fiul lui Mihai Cantacuzino şi al Mariei Rosetti-Teşcani. În anul 1933 obține brevetul de pilot de turism. Datorită remarcabilelor sale calităţi de pilot este angajat ca personal navigant civil la compania LARES (n.n. - Liniile Aeriene Exploatate de Stat), unde nu peste mult timp ajunge pilot-şef.

Anul următor primește brevetul de pilot de război și câștigă primul său concurs de acrobație, Cupa Ghica, care era cel mai important concurs al vremii. La 3 mai 1941, este repartizat, în secret, în caz de război, ca locotenent în rezervă la Flotila 1 vânătoare. O lună mai târziu se oferă voluntar şi pleacă pe front, unde luptă pe un avion „Hurricane” de fabricaţie britanică. Doboară patru avioane inamice plus alte două neconfirmate. În luptele aeriene împotriva sovieticilor, americanilor şi germanilor, este necruţător, înregistrând 63 de victorii pe Frontul de Est. Este declarat cel mai bun pilot militar, chiar dacă nu a fost niciodată un militar de carieră. În septembrie 1941 este demobilizat deoarece „întreţine relaţii intime cu o neariană, Nadia Herescu” şi este înconjurat „numai de evrei”.

Serviciile Secrete de Informaţii îl urmăresc pas cu pas şi notează totul într-un dosar personal, iar Bâzu este transferat la LARES, care avea să devină mai târziu TARS (n.n. - Transporturile Aeriene Româno-Sovietice). Sătul de piedicile ce i se pun pentru a reveni pe front, Cantacuzino redactează un memoriu pe care i-l adresează şefului statului, Mareşalul Ion Antonescu. Ca urmare, la 1 mai 1943, pleacă pe front și în luna august este avansat la gradul de căpitan şi decorat cu Ordinul „Mihai Viteazul” cls. III, cea mai înaltă distincţie de război din România. După încetarea războiului, Constantin Cantacuzino este oprit de la zboruri pe cursele externe şi reţinut la sol, în poziţii administrative.

În primăvara anului 1948, se iveşte o speranţă de a părăsi țara unde se instaurase regimul comunist. Astfel, el putea să-și urmeze mama și rudele, care plecaseră din România în urmă cu doi ani. În lipsă acută de piloţi pentru o cursă externă, el este solicitat ca pilot și profită la maximum de ocazie. Îşi depune demisia și dă curs solicitării. Se stabilește la Paris, ulterior mutându-se la Madrid. Așa începea viaţa în exil a celui mai bun pilot de vânătoare al României în cel de-al Doilea Război Mondial...

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.