Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
smbt 16 octombrie 2021 20:52

Editorial AMOS NEWS - Capcana UDMR pe SIIJ

UDMR-ului i-a reuşit pe deplin o manevră prin care încearcă, la limită, să blocheze desfiinţarea Secţiei de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie, preconizată de PNL şi USR şi apoi concretizată de către ministrul USR al Justiţiei, prin avansarea unui proiect de lege în acest sens. Este un angajament politic al celor două partide, asumat atât în timp campaniei electorale, cât şi prin programul de guvernare. UDMR la început s-a opus, iar apoi, lăsând impresia că este dezarmată, a lansat o condiţie care, odată îndeplinită, poate da în Parlament totul peste cap. Este de înţeles care sunt raţiunile care determină UDMR să se opună desfiinţării SIIJ. Sunt aceleaşi care au determinat, nu cu mult vreme în urmă, crearea acestei secţii speciale, prin care judecătorii şi procurorii care săvârşesc abuzuri să poată fi anchetaţi şi trimişi în judecată de către o structură specială desemnată de către CSM. Numai că, de această dată, UDMR, pentru a-şi atinge obiectivul, a întors logica pe dos. Observând că este greu să se opună unei propuneri legislative elaborată de ministrul USR al Justiţiei şi asumată de cea mai mare parte a Guvernului, reprezentanţii UDMR au pus o condiţie, pentru ca proiectul de act normativ să poată fi trecut prin Parlament. Modificarea acestuia. În ce fel? Prin îndeplinirea unei condiţii suplimentare, pentru ca noua structură, rezultată după desfiinţarea actualului SIIJ, să poată promova în instanţă rechizitoriile împotriva unor judecători şi procurori. Şi anume avizul de la CSM. Pentru judecătări, avizul de la secţia de judecători a CSM. Iar pentru procurori, avizul de la secţia de procurori a CSM. Amendamentul a fost acceptat, de voie, de nevoie, de către PNL şi USR, cu ocazia avizării proiectului de lege în Comisia juridică a Parlamentului. Şi iată de ce principalele două partide din coaliţie au căzut în capcana celui de-al treilea partid. O dată pentru că acest amendament a stârnit, cum era şi firesc, o furtună de reacţii ale asociaţiilor de magistraţi, astfel încât, până în prezent, peste 1.000 de judecători şi procurori au semnat un memoriu prin care solicită intervenţia în aceasă dispută a GRECO şi a Comisiei de la Veneţia, ceea ce va transforma cu certitudine Guvernul Cîţu într-un paratrăsnet la nivel european. De ce? Pentru că este inadmisibil ca ancheta făcută de procurori, indiferent în ce domeniu, să fie supusă unei cenzuri şi eventual unui veto, înainte de a se declanşa un proces în instanţă. Înseamnă că ai creat para- sau anticonstituţional un organism, care poate îngrădi libertatea procurorilor de a-şi desfăşura ancheta aşa cum cred ei de cuviinţă. Înseamnă, în al doilea rând, că ai împuternicit CSM cu atribuţii pe care le are în prezent Camera preliminară.

O a doua componentă a manevrei devastatoare a UDMR ţine de tehnica legislativă. În mod normal, pentru a se spăla repede pe mâini şi pentru a promova accelerat această lege, majoritatea parlamentară ar fi recurs în prima Cameră, Camera Deputaţilor, la sistemul aprobării legii prin asumare tacită în luna aprilie, urmând ca dezbaterea şi votul final să se dea în Senat, care este Cameră decizională. Acum, lucrurile se complică. Pentru că amendamentul propus de UDMR, capcana de care vorbesc în această analiză, trebuie asumat în Camera Deputaţilor. Ceea ce presupune dezbatere şi vot. Situaţie în care proiectul actului normativ poate să fie în final respins. Dar PNL şi USR, odată intrate în jocul UDMR, nu mai au încotro. Cu toate piedicile care au fost puse creării şi apoi funcţionării acestei structuri, în a doua fază piedici administrative. Pe care nimeni nu le poate contesta, adevărul e că SIIJ, asaltat de plângeri şi de dosare dintre cele mai  complicate şi mai volumniase, a reuşit într-un termen relativ scurt să finalizeze un număr mai mare de anchete proporţional cu numărul de cazuri, în comparaţie cu celelalte structuri ale Parchetului şi, mai mult, a reuşit chiar să finalizeze în Justiţie, prin sentinţe definitive, un număr mai mare de cazuri, tot proporţional cu numărul dosarelor şi tot în comparaţie cu celelalte structuri ale Parchetului. De ce trebuie să desfiinţezi o structură care funcţionează bine? Tocmai de aceea. Pentru a menţine în continuare Justiţia sub controlul puterii politice. Pentru că majoritatea infracţiunilor săvârşite de procurori şi de judecători sunt generate la comandă politică.

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

 
 
Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.