Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
mari 26 octombrie 2021 02:09

Rezervația fosiliferă de la Suslănești - arie naturală protejată de interes internațional

Aici s-au descoperit schelete de pești fosili cu o vechime de peste 50 de milioane de ani. La 8 km de Câmpulung, pe partea stângă a văii Argeșelului, la Suslănești, pe dealul Marlauz, la o altitudine de 680 m, se află Rezervația fosiliferă Marlauz. Aceasta prezintă o importanță deosebită prin bogăția de schelete de pești fosili, ce se găsesc în argilele sub formă de lespezi fine datând de aproape 56 de milioane de ani. Rezervația fosiliferă de la Suslănești a fost declarată monument al naturii datorită importanței sale științifice deosebite. Este o arie protejată de tip paleontologic, fiind inclusă în a treia cateogorie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii. Rezervația se întinde pe o suprafață de circa 3,5 hectare. Zona este lipsită de prea multă vegetație, fiind brăzdată de șanțuri rezultate în urma fenomenelor de șiroire sau a torentelor de apă de pe versanți. În șisturile disodilice și menilitice de vârstă oligocenă de aici se întâlnesc specii de pești fosili precum „Clupea longimana”, „Caraux macoveii” (de formă ovală, de 14 cm lungime), „Rhombus stamatini” (cu poziția ambilor ochi pe partea stângă a capului), „Scorpaenoides popovicii” (un pește de numai 10-20 mm, cu corp alungit, cu o aripioară pectorală triunghiulară de trei ori mai înaltă decât corpul). Impresiunile din șisturile disodilice de la Suslănești mai cuprind și unele specii de plante, care populau aceste ținuturi, cum ar fi „Fagus feroniae”, „Cinnamomum lanceolatum” (strămoșul arborelui de scorțișoară, întâlnit astăzi în Asia de sud-est), „Laurus tetrantheroides” și „Laurus phoeboides” (din care se trage dafinul) și altele. Rezervația fosiliferă de la Suslănești este considerată de geologi un sit geotectonic, aceștia grupând fosilele descoperite în trei categorii mari, și anume: pești autohtoni, pești migratori și pești de adâncime. Au fost identificate nu mai puțin de 30 de specii de pești, iar mai mult de jumatate dintre aceștia au reprezentat specii noi pentru această știință. De asemenea, au fost identificate şi urme de viermi, precum şi frunze de Salix. Ce este interesant la fosilele de peşti e că toate exemplarele au gura deschisă, ceea ce înseamnă că au murit asfixiate. Așezare: Rezervația fosiliferă se află în partea estică a satului Suslănești, pe teritoriul administrativ al comunei Mioarele, în apropierea drumului național DN 73D, pe traseul Boteni - Suslănești - Fântânea. Distanța dintre Pitești și Suslănești este de 54 km și poate fi parcursă în aproximativ o oră.

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 15 lei, pe trei luni 42 de lei, pe șase luni 80 de lei, iar pe un an 150 de lei.