Argesexpres.ro - Stiri Curtea de Arges
Fondat în 1999
duminic 19 mai 2024 03:18

Prof. Bogdan Adrian Judeţ, "antrenor" pentru trei olimpici naţionali la Latină: "Nu mi-aş schimba meseria, oricât de bine aş fi plătit!"

 Zilele trecute am fost impresionaţi de elevele care au obţinut rezultate remarcabile şi trei calificări la Olimpiada Naţională de Limba latină, argeşencele noastre fiind singurele din tot judeţul care au participat la acest concurs. Când ne-am interesat cine le-a pregătit pe fete şi le-a îndrumat pe acest frumos drum al succesului, am aflat că era vorba despre un proaspăt profesor, aflat la al doilea an al carierei. Bogdan Adrian Judeţ este un tânăr din Curtea de Argeş, fost elev la Colegiul Naţional "Vlaicu Vodă", care a absolvit Facultatea de Litere din Bucureşti unde, în prezent, urmează Masteratul "Studii avansate în lingvistică". Cum reuşita sa şi a elevelor pe care le-a coordonat nu puteau fi trecute aşa uşor cu vederea, mai ales ţinând cont de faptul că se află la început de drum într-o carieră pe care i-o dorim cât mai fructuoasă, l-am contactat pentru o discuţie. Căci trebuie să admitem că avem nevoie de cât mai mulţi profesori capabili să sădească în sufletele elevilor dragostea şi respectul pentru Limba şi literatura română! Capacitatea sa de a iniţia dialoguri între generaţii apropiate, dar şi de a oferi modele viabile elevilor, îl valorizează, după cum veţi constata din interviul pe care ni l-a acordat în exclusivitate. 

Modele de viaţă şi carieră

- De ce aţi ales meseria de profesor?

- Povestea mea a început în anul 2008 când am păşit pragul Colegiului Naţional "Vlaicu Vodă" ca proaspăt "boboc", dar ştiind deja ce îmi doream: o carieră în învăţământ, mai exact în domeniul Litere/Limbi străine. Am fost motivat în această alegere de profesorii mei de la clasă, în special de d-na dirigintă Ileana Popescu. Dumneaei a fost cea care mi-a insuflat pasiunea pentru Limba română, dar şi de d-na Carmina Bănică, împreună cu care am desluşit tainele Limbii latine.

- Să înţelegem că sunteţi pasionat de această limbă clasică?

- În timpul liceului, am participat la Olimpiada de Limba latină, precum şi la concursul Certamen Ovidianum Ponticum. Latina a fost, de fapt, marea mea "dragoste" din liceu, pe care, cu părere de rău, am trădat-o, pentru că la facultate am ales să studiez Limba şi literatura română-Limba şi literatura franceză, adică ceva care mi se părea mai modern. Mi-am promis, însă, că voi aprofunda studiul Limbii latine în viitor. În prezent sunt masterand la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii din Bucureşti, profesor de Limba română - Limba franceză şi Limba latină la Şcoala Gimnazială nr. 1 Corbeni. Aceasta din urmă o predau şi la C.N.V.V., pentru că soarta şi-a amintit de promisiunea mea şi mi-a oferit nesperata şansă de a preda această limbă clasică timp de un an. La Şcoala Gimnazială nr. 1 Corbeni, d-na director Luminiţa Vişoiu mi-a oferit oportunitatea de a preda Limba latină şi, cu această ocazie, am descoperit că şi în şcolile din zona rurală există pasionaţi de această disciplină.

- Cum atrageţi elevii spre învăţătură? Ce metode aveţi ca să le stârniţi pasiunea şi interesul pentru Latină, o limbă clasică pe care o mai folosim doar cei din sfera de Filologie?

- Este foarte uşor să motivezi elevii atunci când faci ceva din suflet şi cu pasiune. Le-am arătat zi de zi că Limba latină nu este acea "limbă moartă", căzută în desuetudine, ci o limbă vie, sclipitoare de vervă şi inteligenţă, limba marilor poeţi şi gânditori latini. Astfel, li i-am adus mai aproape pe Caesar, Cicero, Suetonius sau Ovidiu, Vergilius şi Horaţiu. Am lucrat în plus cu cei care au ales să participe la olimpiadă şi am colaborat şi cu doamna prof. Carmina Bănică.

- Aveţi de gând să continuaţi şi cu un doctorat?

- Da. Doresc ca, pe viitor, să fac o continuare de studii, poate un doctorat care să aibă legătură cu Limba latină. Va fi dificil, dar, aşa cum spuneau romanii, "Per aspera ad astra".

Nu este "spaima elevilor", dimpotrivă!

- Ca tânăr profesor, la început de carieră, vă simţiţi încurajat să continuaţi pe această cale sau aţi opta mai degrabă spre un alt domeniu, eventual mai bine plătit?

- Eu am ales această carieră pentru că simt că mă reprezintă şi nu aş alege niciun alt domeniu, oricât de bine aş fi plătit!

- Cum vi se pare actualul sistem de învăţământ/educaţie? Credeţi că este eficient şi productiv?

- Eu nu sunt în măsură să emit critici sau judecăţi de valoare. Există persoane autorizate să o facă. Din punctul meu de vedere, orice sistem este supus schimbării, ceea ce e valabil şi pentru sistemul naţional de învăţământ.

- Ce aşteptări aveţi de la elevii pe care-i dăscăliţi?

- Aşteptările mele sunt foarte optimiste: văd în fiecare elev al meu un viitor adult "realizat" din toate punctele de vedere.

- Ce relaţie aveţi de obicei cu aceştia?

- Relaţia mea cu elevii este bazată pe colaborare şi respect reciproc. Prefer abordarea detensionată, pentru că detest acel tip de profesor autoritar - "spaima elevilor". Desigur, există o limită şi am impus anumite reguli care trebuie respectate. 

- Cum vă raportaţi la colegii de cancelarie care sunt mai în vârstă sau chiar în prag de pensionare? Cum vă văd ei şi cum îi vedeţi dvs.?

- Relaţia mea cu colegii de cancelarie este una specială. Majoritatea mi-au fost profesori şi am o stimă deosebită pentru ei. Îndrăznesc să cred că sentimentul este reciproc sau că, la minim, mă privesc cu îngăduinţă. Primesc în continuare multe sfaturi bune care mă ajută zi de zi. 

"În adolescenţii de azi mă văd pe mine - la vârsta lor"

- Predaţi şi la gimnaziu, şi la liceu. Care dintre cele două cicluri vi se pare mai uşor de abordat şi unde este mai lesne de lucrat cu elevii?

- Nu am preferinţe pentru grupe de vârstă: fiecare generaţie are farmecul ei. Cei mici sunt sinceri, spontani şi au multă afecţiune de oferit. Sunt încă inocenţi şi viaţa nu i-a rănit. Adolescenţii sunt imprevizibili, dar cu atât mai interesanţi. Sunt îndrăzneţi sau timizi, răbdători sau impulsivi. În ei mă văd pe mine aşa cum eram la vârsta lor. 

- Este Limba latină o materie de viitor?

- Limba latină nu poate fi numită "o materie de viitor". De fapt, nu poate fi încadrată în norme sau nomenclaturi. Cum am mai spus, este o limbă de cultură, mereu vie. Este limba care ne aminteşte zi de zi că suntem un popor latin, cu nimic mai prejos de alte popoare cu această origine. 

- Credeţi că la disciplina Limba şi literatura română, aşa cum este astăzi structurată în programă şi prezentată în manuale, ar trebui făcute modificările care se vehiculează în ultima perioadă - respectiv, înlocuire de autori clasici, canonici, cu nume din literatura universală, diversificarea exerciţiilor de comunicare prin aplicare în contexte la ordinea zilei (SMS-uri, comentarii şi postări online) sau alte astfel de inovaţii?

- Am prea puţină experienţă ca să pot emite o părere fundamentată!... Totuşi, cred că programa actuală de Limba şi literatura română este prea încărcată şi un pic anacronică. Totul se schimbă, aşa că este necesară o schimbare şi în acest domeniu. Este nevoie de conţinuturi noi, adaptate zilelor noastre, de autori care să le spună ceva elevilor. Vremea marilor clasici nu a apus, dar trebuie - pentru demonstrarea continuităţii - şi un suflu de actualitate. 

- Ce ar trebui să facă un profesor de Limba română pentru a creşte rata de promovabilitate la examenul de Bacalaureat?

- Elevii trebuie să înţeleagă că responsabilitatea pentru examenele naţionale le aparţine în totalitate şi că niciun profesor nu poate face minuni. Din păcate, ei beneficiază de exemple negative promovate de media zilelor noastre, pun preţ pe valorile superficiale şi dispreţuiesc orice tip de manifestare culturală autentică. 

- Copiii din ziua de azi citesc tot mai puţin. Cum vedeţi această problemă şi ce soluţii aţi propune?

- Este o "boală" a secolului în care trăim şi momentan nu văd prea multe soluţii...

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It

Economiseşte timp şi bani abonându-te la  la orice poștaș sau oficiu poștal din județ ori din țară!

Abonamentul pe o lună costă 10 lei, pe trei luni 28 de lei, pe șase luni 54 de lei, iar pe un an 100 de lei.