Editorial AMOS NEWS - Metoda Cîţu de detonare
Categoric, Florin Cîţu vrea să rămână în istorie. El iniţiază o nouă metodă de privatizare a marilor proprietăţi ale statului în economie. Sau cel puţin aşa crede. Până una alta, rezultatul acestui demers pare imprevizibil. Pentru că de fapt nu se ştie în ce constă el. Dar oare Cîţu însuşi ştie? Primul ministru al României nu este capabil să ne ofere un proiect de lege a bugetului. În decembrie, atunci când preşedintele Klaus Iohannis se căznea să formeze o majoritate în jurul lui Florin Cîţu, acesta din urmă a făcut mai multe declaraţii publice, prin care, în esenţă, ne-a comunicat că bugetul pentru o guvernare PNL este gata redactat. Şi că îi va lua doar foarte puţin timp, cel mult câteva zile, pentru a-i face cuvenitele modificări, impuse de programul comun al noii coaliţii. Nu a putut. Sau pur şi simplu a minţit. Fapt este că România a intrat în 2021 şi suntem deja la mijlocul lunii ianuarie, fără a avea o lege a bugetului. Şi este imposibil să existe un buget pe anul în curs până pe la mijlocul lunii februarie. Asta în cel mai bun caz. Prima consecinţă este că România va funcţiona după bugetul din 2020. În luna ianuarie sau în luna februarie nu se vor putea face cheltuieli de niciun fel, nici în materie de investiţii, nici legate de pandemie, nici legate de şcoli, nici legate de uriaşele provocări sociale. Întregul program de guvernare, bun sau rău, rămâne închis între nişte dramatice paranteze. Aceasta este doar o primă consecinţă, cu un caracter relativ general.
Până când voi pune în discuţie proiectul lui Cîţu, cel de privatizare prin vânzare de acţiuni ale unor mari societăţi deţinute de stat, să mai consemnăm un fapt deosebit de grav, generat de absenţa unei legi a bugetului. Astăzi, 15 ianuarie, începe oficial cea de-a doua etapă de vaccinare. Cea destinată în principal persoanelor vulnerabile. Întâiul vaccinat din câte a anunţat, va fi preşeidntele Klaus Iohannis. Deci domnia sa sparge valul. Care val? Prima etapă de fapt nu s-a încheiat. Dintre cele 300.000 de cadre sanitare, până în prezent s-au vaccinat doar 170.000. Ritmul care trebuia să fie de 20.000 de vaccinuri pe zi, conform angajamentului ferm al colonelului doctor Valeriu Gheorghiţă, nu a putut fi respectat. Nici pe departe. Ca să nu mai vorbim că premierul Cîţu a promis cât de curând că vom putea imuniza 100.000 de persoane pe zi. Este de două ori o minciună mare cât România. Pentru că 100.000 de vaccinuri dacă ar fi, nu reprezintă de fapt decât 50.000 de viitoare imunizări, întrucât fiecare persoană trebuie să se vacineze de două ori. A doua minciună este că nu ai cum să injectezi 100.000 de oameni pe zi, atâta timp cât nu facem faţă nici la un ritm de 20.000 pe zi. Asta se întâmplă pentru că numai o treime dintre centrele de vaccinare sunt funcţionale. Şi asta dacă nu care cumva şi această statistică e umflată de Guvern. Cele nefuncţionale nu pot deveni funcţionale, decât dacă autorităţile locale primesc în acest scop bani. Pentru a le dota cu echipamente şi cu personal calificat plătit. Iar bani nu pot veni de la Guvern fără o ordonanţă de urgenţă în acest sens.
Şi acum faceţi, vă rog, ochii mari. O ordonanţă de urgenţă prin care alocă fonduri diferite de cele din luna ianuarie a anului trecut, Guvernul nu poate da. Pentru că nu există o lege a bugetului pe 2021. Acest cerc vicios se poate transforma rapid într-un cerc al morţii. Şi, în subsidiar, într-un cerc vicios al guvernării Cîţu. Şi în paranteză fie spus, la fel se întâmplă cu absolut toate celelalte cheltuieli din faimosul program de guvernare al coaliţiei. Pur şi simplu nu pot fi operate. Şi acum să ne întoarcem la ceea ce am denumit "metoda Cîţu de detonare". Acesta, după cum ştie toată lume, a împrumutat sume exorbitante de bani, şi din ţară şi din străinătate, la dobânzi mari. Miliardele împrumutate, circa 18 miliarde de euro, nu se ştie unde au ajuns, pentru că domnul Cîţu a refuzat cu obstinaţie, cât a fost ministru al Finanţelor şi acum, cât este premier, să prezinte un raport corect şi complet în faţa comisiilor de specialitate ale Parlamentului. Cert este că premierul României e în panică. Trebuie să mai facă rost de bani cumva. Şi atunci ce s-a gândit? Să vândă marile societăţi deţinute de statul român.
Când un om este plin de datorii şi simte că nu mai are cum să le achite din veniturile lunare, ce face? Încearcă să mai împrumute. Şi când şi acest demers începe să se împotmolească, cum rezolvă probema? Începe să vândă din casă. Şi când nu mai are ce vinde din casă sau constată că nu are cumpărători, la ce soluţie mai recurge? Scoate pur şi simplu casa la vânzare. Mai întâi pe bucăţi, dacă e împărţită în mai multe apartamente. Şi apoi întreagă. În această situaţie se află domnul Cîţu. Scoate România la vânzare. Mai întâi pe bucăţi. Metoda Cîţu a fost enunţată chiar de către autor. Ne-a comunicat că a decis să scoată la vânzare pachete de acţiuni ale societăţilor mari deţinute de stat. Şi ne amăgeşte cu angajamentul cum că banii obţinuţi astfel de la cumpărătorii de acţiuni vor reprezenta o infuzie de capital în respectivele societăţi, care vor putea genera investiţii. Numele acestor societăţi, cel puţin în parte, sunt deja vehiculate de presa de specialitate, după ce ziariştii economişti s-au informat, care cum au putut, de la Guvern. În esenţă, aceste câteva societăţi aflate pe tapet au anual la bugetul statului un aport de 1-2 miliarde de euro. Cu aceşti bani, Guvernul, dacă vrea să dezvolte societăţile, nu are altceva de făcut decât să facă investiţii. Cîţu ne spune însă altceva. Că, vezi Doamne, prin simpla vânzare de acţiuni, rezultă o infuzie de capital, care automat generează dezvoltarea respectivelor societăţi. Numai că nu explică prin ce mecanism miraculos se va întâmpla acest lucru. Dacă statul este acţionar şi îşi vinde o parte a propriilor acţiuni, atunci sumele rezultate merg direct la Trezorerie. La Ministerul Finanţelor. În niciun caz aceste sume nu măresc bugetul de investiţii al societăţilor respective. Prin ce miracol face altfel domnul Cîţu, nu ştim.
În schimb, am înţeles ce înseamnă metoda Cîţu de detonare. Zilele trecute, Guvernul Franţei a interzis cu desăvârşire ca o mare companie, atenţie, nu de stat, ci privată, să fie vândută cu un preţ de mai multe miliarde de euro, întrucât prin obiectul ei de activitate face parte din infrastructura vitală a statului, căreia nu i se poate aduce atingere în niciun fel în această perioadă de pandemie şi de criză economică. Şi asta se întâmplă chiar în vreme ce premierul României decide să vândă asemenea active aparţinând statului român. Şi după ce le vindem, cu ce mai rămânem? Pe ce se va mai susţine din punct de vedere economic statul român? Şi dacă stâlpii acestuia de susţinere ni-i tăiem singuri, cum va mai putea fi vreodată România un stat independent şi suveran?
Niciun stat nu renunţă la infrastructura vitală. Nici în timp de pace şi cu atât mai puţin în timp de război generat de o dublă criză. Metoda de detonare a lui Florin Cîţu constă în contrariul. El vrea să cedeze controlul infrastructurii vitale unor investitori din străinătate. De mult timp, Olanda vrea să pună mâna pe Portul Constanţa. O va face acum?
Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!