Campanie de responsabilizare pentru şoferii români

În România, peste 6% dintre accidentele rutiere grave sunt produse ca urmare a consumului de alcool, în contextul în care rapoartele Comisiei Europene înregistrează o rată de 99 decese într-un an la 1 milion de locuitori. Astfel, ţara noastră se află pe primul loc în acest clasament negativ, urmată fiind de Croaţia (79) şi Polonia (74). La polul opus regăsim ţări precum Marea Britanie (28), Elveţia (27) şi Suedia (25). Chiar dacă ocupă primul loc la acest capitol, România a înregistrat progrese semnificative în ceea ce priveşte conduita responsabilă a şoferilor, în special prin campanii de responsabilizare socială şi prin înăsprirea pedepselor privind conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice. Aceste măsuri au avut ca rezultate scăderea numărului de accidente rutiere cu 18% în 2017 faţă de 2010, media Uniunii Europene fiind de 20%. În acest context, Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră - PsihoTrafiQ a demarat, campania "Alcoolul la volan este un … accident!", menită să-i informeze şi să-i conştientizeze pe conducătorii auto asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate. În cadrul campaniei, vor fi împărţite peste 5.000 pliante, brelocuri şi odorizante, care conţin informaţii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalităţile de prevenire şi sancţiunile prevăzute de Codul rutier. Potrivit specialiştilor, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolimiei. Astfel, la o alcoolemie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolemie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolemie de peste 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar la 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 procente, timpii de reacţie scad semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată. "Consumul de alcool încetineşte funcţiile sistemului nervos central, iar ca o consecinţă, şoferul nu va putea efectua sarcinile de rutină pentru a conduce în limite de siguranţă. Astfel, consumul de alcool are un efect dramatic asupra abilităţilor conducătorului de a prelucra informaţii sau asupra abilităţilor sale cognitive, iar coordonarea ochi-mână sunt încetinite considerabil. Din nefericire, şoferii mai tineri sunt mai predispuşi să se urce la volan după ce au consumat băuturi alcoolice, deoarece ei cred că nu li se poate întâmpla nimic rău. Totodată, ca o urmare benefică a mai multor campanii de responsabilizare socială pe care asociaţia noastră le-a demarat în mai multe oraşe din România, constatăm cu bucurie că numărul accidentelor rutiere mortale a scăzut, faţă de anul 2010, cu 18%", a declarat prof. univ. dr. Mihaela Rus, preşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră PsihoTrafiQ.

Ţi-a plăcut articolul? Atunci distribuie-l şi către prietenii şi partenerii tăi! Îţi mulţumim!

Pin It